|
|
|
Tweet |
|
|
|
Az Európai Parlament zöldpárti frakciója szerint az Európai Bizottságnak fel kell lépnie az ellen, hogy Ukrajnán keresztül szállítsák Oroszországba a 2003-as paksi üzemzavar során megrongálódott üzemanyag-kazettákat.
Rebecca Harms, a frakció társelnöke pénteken nyilatkozatban követelte, hogy azonnal tegyenek le a tervről, illetve a brüsszeli bizottság avatkozzon közbe, és gondoskodjon arról, hogy a nukleáris hulladék az uniós nukleáris biztonsági normák betartása mellett Magyarországon maradjon.
"Nagyfokú felelőtlenség lenne, ha ezt a nagyon veszélyes nukleáris hulladékanyagot egy konfliktus sújtotta országon szállítanák keresztül" - fogalmazott Harms.
Jávor Benedek, a zöldek frakciójába készülő megválasztott EP-képviselő még csütörtökön Budapesten sajtótájékoztatón jelezte, hogy a fejlesztési miniszterhez fordul az ügyben. Az Együtt-PM szerint - mondta a szervezet társelnöki posztját betöltő Jávor - súlyos kockázatot jelentene, ha a forrongó Ukrajnán keresztül szállítanák el a kazettákat.
A magyar politikus arra hívta fel a figyelmet, hogy sajtóinformációk alapján a megrongálódott üzemanyag-kazettákat, amelyeket kiégett fűtőelemnek kell tekinteni, egy magyar-orosz szerződés alapján még idén őszig el kell szállítani Oroszországba, ahol a tervek szerint végleges elhelyezést nyernek. Az Együtt-PM súlyos kockázatként értékeli, hogy a nukleáris hulladékot Ukrajnán keresztül szállítanák, és az "atomvonat" olyan területeket is érintene, amelyek "zavargásoknak vannak kitéve".
Jávor Benedek adatkéréssel fordult Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszterhez. Választ kér arra, hogy mi a végső határideje a hulladék kiszállításának, illetve, hogy az ukrajnai helyzet miatt kértek-e szerződésmódosítást annak érdekében, hogy más útvonalon vagy később vigyék el a kazettákat. Ha nem kértek szerződésmódosítást, akkor hogyan akarják kezelni az ukrajnai szállítással együtt járó biztonsági kockázatot? – sorolta tovább kérdéseit.
Az Együtt-PM társelnöke tudni szeretné azt is, hogy ha halasztható a szállítás, akkor ki viseli a tárolásból eredő többletköltségeket; ha nem lehet szállítani, akkor az milyen hatást gyakorol a paksi kettes blokk élettartam-hosszabbítására.
Jávor Benedek kérdésesnek nevezte, hogy a szállításról és a végleges elhelyezésről szóló megállapodások összhangban vannak az Európai Atomenergia Közösség (Euratom) szerződésével.
Ez utóbbi kérdést illetően Michele Rivasi, az európai zöldek nukleáris ügyekkel foglalkozó szóvivője pénteken már azt szögezte le: ha a fűtőcellák elszállítása tulajdonátruházással jár, akkor az ügylet egyértelműen sérti a nukleáris hulladékkezelésről szóló uniós szabályozást.
Pénteken az Együtt-PM új EP-képviselője mindehhez hozzáfűzte: az idő szorításában is elfogadhatatlan kockázatot jelentene a veszélyes anyag keresztülszállítása egy olyan országon, ahol hiányzik a belső stabilitás. A magyar kormánynak - vélekedett - ezt az esetet vészcsengőként kellene értékelnie, amely arra ébreszti rá, hogy a nukleáris energia vállalhatatlan kockázatokkal terhelt, és ez egyértelműen az ágazat további fejlesztése ellen szól.
"Ez azt jelenti, hogy ejteni kell azt a tervet, amely a paksi erőmű további két blokkjának megépítésére vonatkozik" - hangsúlyozta Jávor Benedek.
MTI Kiégett üzemanyag-kazetták a pihentető medencében. fotó: atomeromu.hu |
|
|
|