. Ma Márk napja van.
Most szólunk! Ez történhet a gyömrői választás után
2016-08-10 10:27:09
Most szólunk! Ez történhet a gyömrői választás után

Most szólunk! Ez történhet a gyömrői választás után

Nap mint nap olvassuk az interneten, hogy egyesek szerint Gyenes Leventének újraválasztása esetén le kell mondania, hiszen továbbra is méltatlan lesz. Mások szerint viszont ez hazugság, így ha megnyeri az időközi választást, akkor tisztségében maradhat. Rendhagyó módon szeretnénk megosztani önökkel szerkesztőségünk ezzel kapcsolatos véleményét. Előre borítékolható, hogy mi történhet a következő hetekben-hónapokban? Jogilag minden egyértelmű, így aki erőt vesz magán, és elolvassa hosszabb összefoglalónkat, tudni fogja, hogy pontosan mi várható Gyömrő közéletében.

 

Honnan indult ez az egész?

 

Gyenes Leventét 2016. április 20-án a Szegedi Ítélőtábla kilenc hónap, végrehajtásában két évre felfüggesztett szabadságvesztésre ítélte. Ez azt jelenti, hogy 2018 áprilisáig nincs tiszta erkölcsi bizonyítványa, azaz köznyelven mondva priusza van. Ha ebben az időszakban bármit elkövet, akkor börtönbe kell vonulnia és letöltenie a kiszabott 9 hónapot.

 

Az önkormányzati törvény szerint méltatlan az a képviselő, vagy polgármester, akit jogerősen szabadságvesztésre ítélnek (lásd: Mötv. 38§ (1) b) ). Törvény szerint szabadságvesztésnek számít a felfüggesztett börtönbüntetés is. A törvény nem tesz különbséget a letöltendő és a felfüggesztett között, épp ezért kellett lemondania Gyenes Leventének a polgármesteri tisztségéről.

 

Hogy állunk most?

 

Nemrég, Horváth István független polgármesterjelölt tartott egy tájékoztatót, ahol a Fővárosi Ítélőtáblára hivatkozva bejelentette, hogy Gyenes Levente megválasztása esetén sem maradhat polgármester. Erre válaszul a korábbi városvezető kiadott egy közleményt, amiben mindezt cáfolta. Horváth a Kormányhivatal és a Fővárosi Ítélőtábla állításaira, Gyenes pedig egy Belügyminisztérium hírlevelében leírtakra hivatkozott. Túl azon, hogy láthatóan nem konzekvens a törvény, érdemes néhány részletet tisztába rakni.

 

 Horváth István Attila

 

1) Gyenes állítását egy 2015-ös BM-es hírlevélben leírt pár mondat támasztja alá, amit Facebook oldalán közölt a volt polgármester. A szöveget szó szerint kimásolták egy interneten fellelhető anyagból.

 

2) Horváth mellett szól a Kormányhivatal nyilatkozata, ami egy az egyben azt mondta, hogy Gyenes újraválasztása esetén is méltatlan lesz. Szó szerint így fogalmaztak: „Választójoggal való rendelkezés esetén, ha újraválasztanák a volt polgármestert, ugyanaz a jogi helyzet állna fenn továbbra is, mint a választást megelőzően.” Azaz továbbra is méltatlan lenne!

 

Ugyancsak Horváth István és a Kormányhivatal állítását támasztja alá a Fővárosi Ítélőtábla végzése. Ebben a bíróság így fogalmaz: "Alappal hivatkozott azonban a felülvizsgálati kérelmében a kérelmező arra, hogy a jelölt esetleges megválasztása esetén sem tölthetné be - a Mötv. 38. § (1) bekezdés a) pontjában meghatározott méltatlansága okán - a polgármesteri tisztséget.”

 

Talán nem kell hozzá szakirányú egyetemi diploma, hogy józan paraszti ésszel bárki belássa, hogy ha egy hírlevélből kimásolt, általános helyzetekre megfogalmazott minisztériumi leírás áll „szemben” a Kormányhivatalnak és az Ítélőtáblának konkrétan a gyömrői helyzetre reagáló állásfoglalásával, akkor az utóbbi a meggyőzőbb.

 

Van egy másik dolog is, amire szeretnénk felhívni a figyelmet, s amiről (teljesen természetes módon) gyakorlatilag nem tudnak a választópolgárok. A Belügyminisztérium nem jogértelmező! Hanem jogalkalmazó. Míg az Ítélőtábla, aki kijelentette, hogy Gyenes Levente nem lehet polgármester, már jogértelmező! Ami nagyon nagy különbség. Tehát a Belügyminisztérium maximum alkalmazhatja a törvényt úgy, ahogy azt az Ítélőtábla döntései szerint lehet.

 

Nem elhanyagolható kérdés az sem, hogy a Belügyminisztériumnak semmiféle szerepe nincs egy polgármestert érintő méltatlansági folyamattal kapcsolatban. Az önkormányzatok felett, (így a Gyömrői önkormányzat felett is) a kormányhivatal látja el a törvényességi felügyeletet. Azaz a Kormányhivatal mondja meg, hogy miként kell cselekednie egy önkormányzatnak, hogy az ne legyen törvénysértő. Épp az a Kormányhivatal, amelyik már jól érthetően kijelentette, hogy Gyenes Leventét hiába választják újra, úgyis megint le kell majd mondania.

 

Keveredik a választhatóság és a méltatlanság

 

A választópolgárok túlnyomó többsége tájékozatlan. Jogi kérdésekben pedig főleg az. Gyaníthatóan 10-ből 9 embernek fogalma sincs arról, hogy külön jogi kategória a választhatóság, és megint más dolog egy megválasztott polgármester méltatlansága. Amíg előzőre a Választási törvény, utóbbira az Önkormányzati törvény vonatkozik.

 

A választási törvény értelmében Gyenes Levente választható, azaz elindulhat a választáson. Ezt amúgy nem vitatta az ég világon senki. Azonban, ha megnyeri a választást, és újra polgármester lesz, akkor már nem a Választási, hanem az Önkormányzati törvény fog rá vonatkozni. Az önkormányzati törvényből pedig feketén-fehéren kiolvasható, hogy Gyenes Levente ez esetben méltatlan lesz. Azaz újra le kell mondania, s újra kezdődik a játék. Újra, és újra, és újra. Újra kidobott idő, újra kidobott milliók.

 

Nem véletlen, hogy Gyenes Leventének, sajtóreferensének és jegyzőjének a kommunikációjában rendre előbukkan a választhatóság kérdése, azonban sohasem beszélnek a megválasztás utáni méltatlanságról. Épp azért mossák össze a kettőt, mert a választhatóság megkérdőjelezhetetlen, eközben azt is tudják, hogy az emberek fejében ez teljesen összekeveredik a méltatlanság kérdésével. Így csak annyi csapódik le a tájékozatlan választó számára, hogy Gyenes elindulhat, tehát – szerinte - polgármester is lehet.

 

A nagy kommunikátorok pedig utólag majd moshatják a kezeiket, hiszen ők csak a választhatóságról beszéltek a választóknak. Abban pedig valóban nem füllentenek.

 

 Gyenes Levente


Na de akkor mit akarhat Gyenes Levente?

 

Egyvalamit mindenki biztosra vehet. Nem csak Horváth István, hanem politikai riválisai is tisztában vannak a fenti tényekkel. Hogy mi a magyarázata annak, hogy mégis mást mondanak, arra a levelünk elején írt sorokhoz kell kicsit visszakanyarodni. Azaz, hogy Gyenes Levente 2018 áprilisáig büntetett előéletűnek számít, az önkormányzati törvény szerint pedig méltatlannak.

 

Ha utána olvasunk annak a kislétai esetnek, amire Gyenes Levente és közvetlen környezete feltűnően sokat hivatkozik, akkor már látható is a magyarázat. A kislétai polgármestert ugyanúgy felfüggesztett börtönbüntetésre ítélték, s ugyanúgy le kellett volna mondania a tisztségéről, mint a gyömrői városvezetőnek. Ennek ellenére nem tette ezt meg, hanem dacolva mindenkivel, átlátszó indokokat felsorakoztatva, több mint egy évig tisztségében maradt. Törvénytelenül! Hogy végül a munkaügyi bíróság mozdítsa el a település éléről.

 

Na de akkor mi lesz augusztus 28 után Gyömrőn?

 

Gyenes Leventével is ugyanaz történik majd, ami a kislétai polgármesterrel. Gyenes pontosan tudhatja, hogy megválasztása esetén hivatalból el fog ellene indulni a méltatlansági eljárás, amit egy apró kis hozzászólásában is elkottyintott az egyik közösségi oldalon. Sorrendben a következők történnek majd:

 

1)      Beiktatása után méltatlansági eljárás indul ellene, így a képviselőknek szavazniuk kell a frissen megválasztott polgármesterről. Gyenes Levente tehát hiába jelentette be korábban mártírként, hogy a képviselőtársait nem kívánja kitenni kellemetlen helyzetnek, mindez csak színjáték volt, ugyanis azt a bizonyos kellemetlen helyzetet nem fogja megspórolni újraválasztása esetén. A törvény előírja, hogy ilyen esetben a testületnek kötelezően úgy kell szavaznia, hogy a polgármester méltatlan. (Mötv. 37§ (2): „a képviselő-testület a következő ülésén, legkésőbb az összeférhetetlenség megállapításának kezdeményezését követő harminc napon belül határozattal megállapítja az összeférhetetlenség alapjául szolgáló körülmények fennállását, és kimondja az összeférhetetlenséget.”) Ennek ellenére a Gyömrő 2000 Kör frakciója szembe fog menni a törvénnyel arra való hivatkozással, hogy

 

a)      képviselőként nem kívánnak szembemenni a választók akaratával,

 

b)      a Belügyminisztérium állásfoglalását tekintik irányadónak. (Ez utóbbiban várhatóan Gyömrő város jegyzőjétől fognak javaslatot kérni, aki ugyancsak a BM internetes levelére fog hivatkozni, így a képviselők teljes nyugodtsággal fogják a jegyzőre hárítani a felelősséget.)

 

2)      Ezek után, maximum 30 nap elteltével a Kormányhivatal fel fogja szólítani Gyenes Leventét, hogy a törvények szellemében váljon meg hivatalától, ugyanis méltatlanság miatt nem lehet polgármester.

 

3)      Gyenes Levente ezt természetesen nem fogja megtenni. Hivatkozni fog a BM hírlevelére, illetve a választói felhatalmazásra. (Nem célunk a jogon túl a politikai lehetőségeket mérlegelni, de komoly eséllyel várható, hogy kommunikációja arról fog szólni, hogy a „fideszes hatalom”, vagy helyi riválisai erőszakkal próbálja őt eltávolítani, mivel a szavazófülkében nem tudták legyőzni.)

 

4)      A Kormányhivatal a bírósághoz fog fordulni (Mötv. 37§ (6) ), ahol elkezdődik Gyenes Levente ügyének tárgyalása. A tárgyalás hónapokig el fog húzódni, s eközben a törvénytelenül tisztségben maradó polgármester apparátusa mindent megtesz majd, hogy a tárgyalás a lehető legtovább tartson.

 

Ennek a tervezett időhúzásnak a része a mostani, augusztus 28-ra kitűzött időközi választás is. Gyenes Levente ugyanis már rég elkezdhette volna a fentebb felvázolt hosszas jogi procedúrát, így viszont további hónapokat nyer azzal, hogy lezajlik egy komplett választás is. Az pedig nagyon jól jön neki.

 

Miért kell időt húzni?

 

Azért, hogy elérjünk 2018 áprilisáig. Akkor ugyanis már nem lesz büntetett előéletű a volt polgármester, így egy későbbi választás esetén méltatlan sem lesz. Ezzel a megoldással kívánják azt elérni, hogy akár a város működését is gátolva, de ne ülhessen Gyenes Leventén kívül más személy a polgármesteri székbe, hiszen még a végén a választók számára kiderülne, hogy más is tudja vezetni ezt a várost. Ez politikai szempontból hihetetlen rizikó. Olyannyira nagy, hogy még Mezey Attilának sem engedték azt, hogy 2019-ig polgármesterként vezesse a várost, hiszen azzal végleg megdőlne a választókban Gyenes Levente mindenhatóságának illúziója.

 

Vélhetően azzal is kalkuláltak, hogy jogszabály szerint választási években (legközelebb 2019 lesz ilyen) legkésőbb április 1-jéig lehet időközi önkormányzati választást tartani, ezért a helyi választási bizottságok csak 2019. január végéig írhatnak ki új választást. Tehát ha a herce-hurcát el lehet tolni 2019-ig, akkor már egészen biztos nem lesz új polgármestere a városnak. Van egy olyan gyanúnk, hogy a Helyi Választási Bizottság, és a bizottság munkáját kívülről segítő gyömrői jegyző mindenben partner lesz ennek megvalósítása során.

 

A cél tehát röviden: a méltatlanságról zajló vita húzódjon el minimum 2018 áprilisáig.

 

Végezetül még egy észrevétel. Ha a bíróság kimondja, hogy Gyenes Levente törvénytelenül ül a polgármesteri székben, akkor visszamenőleges hatállyal valamennyi testületi ülés, valamennyi döntését meg lehet semmisíteni. Ez pedig alapvetően és véglegesen visszavetheti a város működését.

 

GYH

Utoljára frissítve: 2016-08-31 22:12:27

További híreink
Neked milyen álmaid irodája?
Rengeteg olyan munkakör van, amelyet különböző méretű irodahelyiségekben kell végezni. Rutintalan irodista azt hihetné, hogy teljesen mindegy minden, a lényeg, hogy leg...
2024-04-17 10:50:40, Hírek, Vélemény Bővebben
Óda a szódáshoz
A Jó itt élnisek megkezdték a leválást Gyenesről
2022-10-25 11:43:20, Hírek, Vélemény Bővebben
Elhúzták a nótáját
Állandó szerzőnk Ludovik A. véleménycikke
2022-10-23 20:02:08, Hírek, Vélemény Bővebben

Hozzászólások

Még nem érkezett be hozzászászólás! Legyen ön az első!

Hozzászólás beküldéséhez kérjük lépjen be vagy regisztráljon!
Oldal tetejére
Ezt olvasta már?
Bodrogi Gyula, a Nemzet Színésze, Kossuth-díjas, a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, színházi szerepek,...
Bővebben >>